mandag 9. januar 2012

Det er forbi



Nå er det forbi for denne gang; julen med treet og all den herlige pynten. Som bildene viser endte historien om vårt juletre på en oppsamlingsplass for nettopp; gamle juletrær. I går, der vi gikk sammen, kom jeg til å tenke på det gamle eventyret om grantreet, skrevet av H.C.Andersen. Og min lille, ville gutt -  som absolutt skal løpe det han kan på glatta - han minnet meg om guttene i historien som lekte med den falne stjernen:

....Guttene lekte i gårdsrummet, og den minste hadde på brystet den gullstjernen som treet hadde båret den lykkeligste aften i sitt liv. Nu var den tid forbi, og det var forbi med treet og med historien også. Forbi, forbi, det blir alle historier.


Da vi tre gikk hjemover i skumringen, beundret vi fullmånen som lyste fint over boligblokka. Mens mannen i sitt indre tenkte; Pokker at den lyser sånn, nå blir nattesøvnen dårlig. Han er litt månesyk den godeste mannen. Og han fikk rett. Han sov dårlig i natt.

2 kommentarer:

  1. Hei på deg!

    Mitt juletre er også ute av hus, faktisk allerede 1.januar...
    Har "gjemt" det i hagen, for jeg har et håp om at alle nålene faller av til neste jul og så skal jeg prøve å spraye det nåleløse treet hvitt..... Vi får se om det går, må bare passe på at det ike blir med på søpla i løpet av året..
    Ha en fin mandagskveld og ny uke!!!

    Klem Fru Samuelsen

    SvarSlett
  2. Hei på deg, søteste lille gutten på tur med juletre da;) Litt deilig og litt vemodig at jula er slutt syntes jeg...men snart er det jo påske, da må vi vell ha et lite "påskebord" treff. Ha en fin uke videre over fjorden, klem Nina

    SvarSlett