onsdag 21. september 2011

Rosemaling


Jeg har lite rosemaling hjemme hos meg. Kun et gammelt skap og et gammelt skrin. Men jeg er glad i rosemaling (derfor trives jeg godt på Norsk Folkemuseum og andre bygdetun og museer) og derfor gleder jeg meg alltid over den fine hylla, på kjøkkenet, på hytta i Telemark. Rosemalingens rike! Ja, når det gjelder den frodige kulturarven vår, og hvordan rosemalingen ga nytt liv til de mørke tømmervegginteriørene - som fantes i vårt land, på plasser der ingen skulle tru at nokon kunne bu -  det er lang og spennende historie. Men stopper der. Foredrag får bli en annen gang.



Rosemaling, pyntehåndkle, krydderkrukker og bilde med motivet; andaktsstund. Et fint kulturhistorisk stilleben på veggen i den gamle husmannshytta.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar