tirsdag 27. desember 2011

Desembersol


Dagmar herjer flere steder i landet vårt. Det er forferdlig å se bildene på nyhetene. Stakkars mennesker som er rammet. Det er kanskje frekt og litt slemt å vise hvor flott desembersol vi har her i sør-Norge nå på formiddagen. Det er en nydelig dag, med klar blå himmel, strålende sol og grønne plener. Kanskje det er stille før stormen?

Dagmar må gi seg. Det er noen ødeleggelser som er vanvittig. Håper ingen mennesker har blitt skadd. Må innrømme at jeg blir litt forrvirra over at uvær og storm får navn. Jeg synes faktisk Dagmar er et fint navn og nå har det blitt navnet på noe så forferdelig som en storm. Navnet skjemmer ingen, med når det blir navnet på en storm, blir jo navnet belastet.

Det er rart det med navn på storm. Sjøfolk, ihvertfall sjøfolk fra Vestfold, kalte uvær til sjøs for; Rasmus.  Første gang jeg hørte det skjønte jeg ingen ting - Rasmus, hvem er det? Husker jeg var min første respons.

Det er deilig å gå tørrskodd og slippe å gå på isholke, noe av det verste jeg vet.  Jeg liker at det er grønt og skjønt, slik at jeg kan traske i vei og være i farta. I farta på isholke, det har jeg prøvd en gang for mye. Jeg opplevde å skli og lande på "blanke messingen", med det resultat at jeg hadde vondt i halebeinet i flere måneder etterpå. Derfor priser jeg desembersol og bar bakke. Ha en fin romjulsdag.

2 kommentarer:

  1. Hei og god romjul:)

    Fin desembersol her i dag også, men her er det skikkelig holkete - er 100 år når jeg er ute og går, og det passer meg dårlig, for jeg liker å gå fort! Ille med "Dagmar", og det er hårreisende å se hva naturkrefter er i stand til - store bygninger flyr jo over fjorder. Vi er heldigvis forskånet for slikt skikkelig vær her på østlandet - det har bare blåst bittelitegranne mer enn det som er vanlig, og noen tomflasker har romstert rundt på terrassen, men det skal vi ikke klage over - terrassen er jo fortsatt der den skal være!

    Fortsatt gode romjulsdager til deg også - her går det i godt latmannsliv, god mat og godt drikke - og feelgood-filmer/serier på TV:)

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  2. Vi var strømløse i 18 timer på grunn av Dagmar - men fint med annerledesdager innimellom - så man minner seg på at alt man tar for gitt - ikke skal tas for gitt. Pluss at man sendte noen tanker til formødre og forfedre med tanke på annerledesforholdene livene deres har vært - på godt og vondt - vel og merke. Det er ikke til å komme fra at som familie kommer man tettere sammen under et strømbrudd.

    Ønsker deg de beste romjulsdager du kan ha. Jeg strever litt med jul, men en time om gangen og holde meg i sjakk med enten macen, hekletøy og tv gjør det lettere.

    Klem

    SvarSlett