lørdag 29. desember 2012

Juletreet


 
Det beste med jul er å ta et grønt og skjønt tre inn i stua. Vi har ikke et stort juletre, men et lite som er fint plassert på en pidestall, vel, et gammelt bord med dreide bein. Når juletreet står på bord blir det så høyt at treet rekker helt opp til taket med sin blanke stjerne.

Da datteren min var fire år gammel husker jeg hun spurte meg:

- Du mamma, skal vi ha juletre i sofaen i år også?

Jeg humret godt av henne og siden også av replikken. Hun kunne nemlig ikke huske om treet hadde vært plassert i sofaen eller på et bord. Hos oss vil alltid juletreet være plassert på et bord slik det var vanlig i de riktig, gode gamle dager.



Nissegjengen i sofaen er av god, gammel årgang og de er samlet gjennom år.  Her i blogglandia har jeg ikke sett snurten av slike nisser i år.  Den slags rødmussede nisser er visstnok ut. Vel, hos meg får de bli, selv om de  ikke får ta stor plass i et blogginnlegg - i frykt for å skremme noen.

4 kommentarer:

  1. Hei kjære Nøtteskrika
    Jeg synes det så utrolig koselig ut med juletre på et bord. Man fikk ikke følelsen av at det er et lite tre i det hele tatt. Så nydelig den duken på bordet også, lekker farge. Det ser bare så ærverdig og flott ut i stua deres og nisseflokken ja, slike var det i barndomshjemmet mitt, skkurat samme typen. Meg skremmer du ikke. Vi har alle nissene ungene har laget på peishylla i lillestua vi.
    Fine dager til dere!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  2. Hei på deg, neste år skal vi feire jul i huset vårt i skogen, og da lurer jeg på om det ikke blir juletre på bord. Det hadde tante Marit alltid, og alt tante Marit hadde, og gjorde, var liksom ekstra, ekstra kjekt. Til og med måten hun koste seg med Korni flatbrød med tannsmør på, var noe man gjerne prøvde å kopiere. Vel, jeg er i alle fall for gammel til å pynte jul etter moter, men man blir jo påvirket. I år tok jeg fram den dreide trebollen til å ha nøtter i, den har vært forvist i mange mange år. Og den røde løperen var selvsagt i år, den har ligget på loftet i minst ti! Et godt nytt år ønskes deg!

    SvarSlett
  3. Hei - koselig med bord-juletre - og koselig med samlingen av min bardoms nisser:)

    Takk for 2012 og for hyggelig treff! Godt nyttår til deg og dine - hyggelig om vi kan treffes neste år også:)

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  4. Veldig koselig juletre!! Så fine å ha det på den pidestallen!! Jeg fant masse flagg i en eske med gammel julepynt, ante ikke de var der....Men til neste år skal de fram på treet :-) Ekte juletre er jo finest da, ser det når jeg ser på ditt!! :-)
    GODT NYTTÅR!!
    Klem Siri

    SvarSlett