lørdag 16. mars 2013

I mannens skjorte

 
Endelig har jeg litt tid og overskudd til å ferdigstille prosjektet: male stuen. Jeg begynte ved godt mot til jul. Så dukket den berømmelige julestria opp og jeg rakk faktisk bare å male to vegger. I stuen har vi derfor "overlevd" med to lysegule vegger og to hvite. Det går, men det er irriterende i lengden. Og her om dagen ble jeg frustert.  Skulle virkelig jula - julestritilstanden - vare helt til påske? Nei! Det er ikke aktuelt. Derfor i går, på en fridag fra jobben satte jeg igang. Jeg ryddet plass og fikk møblene ut på stuegulvet og da jeg kom i gang gikk faktisk jobben unna!   I løpet av helgen blir jeg ferdig, det er nesten ikke til å tro!
 
Lille, flinke sønnen som ikke henger i skjørtene på mor, ei heller går i veien når jeg holder på,  undrer seg over mor som fyker opp og ned gardintrappen i pappaens skjorte og maler, og han spør stadig:

- Hvorfor bruker du pappas skjorte til å male? Er det lov mamma? Kan jeg også bruke pappas skjorter i barnehagen?


Mannes skjorter er beste arbeidsskjorter. Med slike skjorter på, jobber jeg som en mann.  Om noen lurer hvorfor mannen ikke maler her i huset, kan jeg opplyse om at han ikke liker det, verken å male eller snekre. Det er helt greit. Å se folk plages når de jobber, det liker jeg ikke, da gjør jeg jobben selv. Men mannen er god til å snekre på andre måter, han snekrer akademisk tekst, han er historiker og en god håndverker i nettopp historie - noen må jo være god til det også. Vi har alle våre håndverkerfelt og det er fint.
 
....det har blitt skrevet mye bra tekst med denne skjorta på, og nå gjør den nytte på andre måter.
 

1 kommentar:

  1. Hei!
    Så fint det blir med hvitt!! Skjønner at to lysegule vegger blir litt frustrerende i lengden....Men oppussing tar tid!
    Jeg maler også i min manns skjorter, veldig greit fordi de dekker litt av buksa også....
    Lykke til med malingen!! Du er god til å stå på!!
    Fortsatt fin helg!!
    Siri

    SvarSlett