onsdag 23. november 2011

Klipp & lim


Dette gamle julekortet jeg har fått anledning å beundre. Det er ikke mitt, dessverre. Kortet tilhører en liten samling eldre, vakre julekort. Kortet ble i sin tid sendt til en liten pike på hennes tre års dag den 23.11.1923, i dag er det 88 år siden!

Selv kan jeg  ikke bli annet enn inspirert av piken som klipper og limer iherdig med den ikke-barnevennlige saksen. Mon tro hva slags lim hun brukte? Vann og mel? Og ble hun ferdig til jul?

Mange eldre har fortalt at de brukte blandingen vann og mel som lim. Det var lett tilgjengelige ingredienser og det kostet ikke noe. Jeg ble litt nysgjerrig på dette limet, og har derfor sett etter oppskriften i eldre hobbybøker, og sannelig fant jeg oppskriften på melklister i boken: "Moro for barn" fra 1909:

Melklister er likesaa godt som gummi. Du rører en god meljevning i en liten gryte og lar den koke, mens du rører rundt til den blir klar.

Det må jeg prøve. I tillegg er det jo miljøvennlig lim også, og det kan jeg like. I kveld tror jeg sannelig jeg skal prøve å lage noen kremmerhus av gamle tapeter og glansbilder limt sammen med "vann og mel".

5 kommentarer:

  1. Hei.

    Nå ble jeg veldig gammel her følte jeg.;O)
    Husker godt at vi brukte vann og mel.
    Vi rørte det ut i kaldt vann, ingen koking, men det er nok en bedre løsning som vi sikkert ikke hadde tid til.
    Gleder meg til å høre hvordan limet blir etter litt koking..

    Ha en fin kveld.
    Linda

    SvarSlett
  2. Ja, jeg hører nok også til de eldre her :)
    Vi brukte mel og vann til lim i min barndom på 60-tallet. Klistret glansbilder i glansbøkene våre og laget julelenker av glanspapir. Vi kokte det heller ikke, men det ble av og til ganske tykt og klumpete når vi barna laget det selv. Koking høres ut som en god idé :)

    SvarSlett
  3. Jeg syns det var så utrolig koselig da vi var barn og fikk det flotte glanspapiret som moren min hadde kjøpt og satt ved kjøkkenbordet og hadde juleverksted. Men SÅ gammel er jeg ikke at vi brukte mel og vann :-) ..mener å huske at vi enten brukte skolelim eller var det en grå flaske med rød kork.mmm var det rex den het eller?

    En god kveld ønskes deg :-)

    SvarSlett
  4. Heisan Nøtteskrika
    Mener bestemt at jeg har prøvd å lage lim som barn, når vi ikke hadde det i huset. Mamma var absolutt ingen klipp-og-lim-dame, så det kunne nok skorte på lim i blant.
    Ja, jeg må ha laget det, husker det vagt..
    Ha koselige klipp og limdager framover!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  5. Jeg prøvde å koke en sånn mel-og-vann-blanding for noen år siden i barnehagen hvor jeg jobbet. Vi brukte det til å lime opprevet avispapir på ballonger, lag på lag, for å få en hard rund "ball". Det fungerte fint det! Har prøvd det uten koking også, og det funker det :-)! Lykke til!
    klem fra Anne

    SvarSlett