torsdag 24. mars 2011

Tassen


En lodden venn
på fire ben,
er en liten øyesten.
Søt og vill med energi,
gjør han meg glad og blid. 


Dette verset er ikke fra en norskoppgave jeg hadde i sjetteklasse. Ordene er  er skrevet nå nettopp. Kunne ikke dy meg, selv om det er banalt. De fem setningene bare "dukket opp" da jeg kikket på bilder av denne lille tassen, som forøvrig har fått navnet Tassen av sin eier. Jeg har rim og regler gående i hode om dagen. Det er fordi jeg er i barnebokfasen av livet. Jeg leser mange bøker tilpasset toåringen og  kan ikke bli annet enn påvirket. Det er nesten litt slitsomt. Jeg har begynt å tenke - ikke alle tanker da - i rim og regler. Virkelig ille var det her for en stund siden da datteren holdt på med rimeord på skolen. I flere dager snakket vi til hverandre på denne måten. Når hun skulle på skolen om  morningen, kunne avskjeden være følgende: Nå-må-du-ha-det-bra- og-ikke-vær-sta-for-da-blir-læreren-lei-og-kaller-deg-en-blei osv. Til slutt måtte vi gi oss. Ordspillet tok fullstendig av og ble til den utroligste dialogen mellom datteren og meg. Nå er jeg altså opphengt i rim, hva blir den neste dille?!

2 kommentarer:

  1. Du skriver så morsomt! I vår familie har vi hatt det med ordspill og generelt ordkløyveri. Lisespikkeri kaller en venninne det. Sønnnen min drev en lærer nesten til vanvidd med ordspilla sine, det syntes opphavet var morsomt. Slik lek med ord gir barna et rikt språk. Så bare fortsett!

    SvarSlett
  2. Heisan Peisan
    Har du fått rimedille,
    du søte, snille...
    Herlig hund,
    med tunge ut av munn.
    Kjolen den blå,
    var på Slappen å få
    Ikke så stor,
    kanskje litt liten til mor.
    Får krymepiller ta,
    så går det bra.
    Snart er helgen her
    håper på sol, ja strålende vær.
    Kos deg i helgen, kjære venninne
    Du er en prima rimekvinne!
    Klem Kaspara-ikke Klara

    SvarSlett