tirsdag 26. februar 2013

Gjemt og glemt i mange år


 

For en del år siden hadde jeg et stort  prosjekt på gang. Jeg begynte å  strikke store lapper som skulle bli til et lappeteppe til enkeltseng. Jeg så for meg hvor fint det ville bli med et skikkelig romantisk lappeteppe over en av mine gamle jernsenger. Det var datteren som skulle få det når hun ble stor og skulle sove i stor seng. Jeg gikk derfor i gang en sommer med å strikke lapper på lapper. Så gikk jeg lei og lappene ble lagt bort og havnet i kategorien; gjemt-og-glemt-i-mange år. 
 
Datteren ble stor og fikk stor seng. Lappene var fortsatt glemt. Inntil her om dagen. Da fant jeg den store bæreposen på loftet med lapper. Men etter alle disse årene hadde jeg mistet lysten på å lage det romantiske lappeteppet, og jeg tenkte der jeg sto på mørkeloftet; Hva skal jeg gjøre med alle lappene? Rekke de opp og lage nøster? 
 
Men så ble jeg inspirert. Full av inspirasjon faktisk, takket være datteren. Hun går nå i sjetteklasse og holder på med følgende prosjekt i kunst- og håndverksfaget; strikke og tove sitteunderlag! Og sannelig har hun blitt flink til å strikke og flink til å inspirere sin mor. For det var nettopp hun som ga meg ideen med å lage sitteunderlag av alle lappene.

Nå pusler jeg daglig med å hekle fire lapper sammen, deretter hekler jeg  en slags bølgekant kant rundt. Det resulterer i sitteunderlag til krakker, kjøkkenbenken, hagestol og hagebenk.

I tillegg har jeg sitteunderlag å gi i gave. I helgen fikk min søster to stykker av meg og hun ble så glad. Hun kunne nemlig huske at jeg for mange, mange år siden satt og strikket lapper dagen lang i sommerferien vi tilbrakte sammen på hjemplassen til mamma langt nord i landet vårt -  og det er jammen lenge siden 9-10 år siden faktisk!  
 
Men nå er jeg fornøyd og gleder meg til å bruke mine fine sitteunderlag ute i hagen så fort været tillater det.


 

4 kommentarer:

  1. Så bra at du fikk brukt dem! Og så nyttig også

    SvarSlett
  2. Så fine sitteputene ble!! Godt at du fikk brukt de fine lappene du hadde liggende til slutt:-)
    Jeg har et halvferdig lappeteppe liggende som jeg arvet etter min mormor..... Det har jeg hatt i over 20 år og er fremdeles ikke ferdig med. Lappene var ferdige, men ikke sydd sammen, sånne 6 sekskanter som må sys sammen for hånd...Mangler vatt og bakstykke, kanskje en dag...
    Fin dag til deg!!
    Siri

    SvarSlett
  3. Kjempelurt å lage sitteunderlag av lappane! kjedeleg med påbegynte prosjekt som aldri blir ferdig så jammen bra du fekk brukt lappane dine:-)

    SvarSlett