søndag 1. mai 2011

Kom mai du skjønne milde


Etterlengtede mai er her. En av mine favorittmåneder i året. Lyset, blomstene og all energien i naturen smitter også over på meg, godt er det. Derfor kan jeg arbeide med høy puls gjennom hele dagen og løpe til skogs på sene kvelden! Jeg er så heldig å ha en fantastisk bøkeskog i nærheten og der elsker jeg å springe rundt på stier. 

Til og med interiøret blir preget; blomster og duker med broderi gjør våren innomhus. Favoritt-duken er i rødt, hvitt og blått og den får ligge som en liten brikke på kjøkkenbordet hele mai. Når juni kommer blir den byttet ut med markblomster i korssting.
Sang og ord for dagen:

Kom mai du skjønne milde, gjør skogen atter grønn,             
og la ved bekk og kilde, fiolen blomstre skjønn.
Hvor ville jeg dog gjerne, at jeg igjen deg så.
Akk kjære mai hvor gjerne gad jeg i marken gå.



4 kommentarer:

  1. I år er det vel ikke tvil om at bøkeskogen blir grønn til 17 mai heller vil jeg tro! Koselig duk. er den selvbrodert? Synes tiden går så altfor fort i disse dager. Skulle ønske tiden kunne stoppe opp bare for en liten stund.... Ha en fin 1. mai!!!

    SvarSlett
  2. Ja, mai er flott! Jeg skal sette bort alle lysestakene på kjøkkenbordet, nå trenger vi dem ikke på ei stund, og så skal jeg ta av den brune duken og legge på noe lettere. Nå, med en gang, straks! Har dessverre ikke maiduk, den var skikkelig fin:)

    SvarSlett
  3. Hei på deg, så søt saltbøsse, husker farmoren min hadde to slike, en til pepper og en til salt, de stod i et lite stativ...om jeg bare kunne et slikt et på loppis. Ha en fin 1. mai. Nydelig tid vi går i møte nå;)

    SvarSlett
  4. Heisan kvitrende maifugl!
    Så koselig med mai-korsstingsduk!
    Herlig måned, men akk ikke for far i huset som har "perioden" sin nå..Jobbing, jobbing og atter jobbing!
    Husker med glede den fine turen vi hadde i Bøkeskogen sammen, skjønner godt du søker dit.
    Vi får finne ut av gryteklut-overlevering også. Har en pose med de fineste grytekluter liggende her.
    Ha en fin senkveld og en glad ny uke!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett