søndag 19. februar 2012

Fargerike ting


I dag - og naturlig nok -  er jeg inspirert av fargerike fastelavensris. Derfor  har jeg laget et lite stilleben på kjøkkenets avlasningsbord med fargesterke, nyttige ting. Vel, nyttig og nyttig har mange sagt. Da jeg her om dagen kom hjem med en pølseboks fra bruktbutikken var det ingen, absolutt ingen; verken mannen, datteren eller de som  tilfeldig var på besøk den dagen pølseboksen kom i hus, og jeg var stolt og ville vise mine gjester bruktkuppet, var det ingen som kunne forstå hva jeg skulle med en gammel pølseboks! Nytteverdien så de absolutt ikke, men det gjorde derimot jeg. Den kan brukes til å lagre hvite stearinlys og den er kul med en koriander eller basilikumplante opp i. Men den egentlig grunnen til jeg kjøpte boksen var rett og slett nostalgi og minner.

Jeg husker godt pølsespannene hos bestemor i Finnmark. Det var store spann med hank. Pølsespannene sto lagret i den kalde kjelleren, og vi pleide å hjelpe gamle, stivbeinte Bestemor med å bære de tunge spannene opp den bratte kjellertrappa. Den gangen var pølsemiddager ekstra stas, for   Besta serverte mest fisk - fesk!

Minner om pølsemiddager hos Bestemor var derfor grunnen til  at jeg måtte kjøpe pølseboksen. Den er rett og slett en enkel ting som satt minnene i sving, snart har jeg huset fullt...et minnenes hus.

6 kommentarer:

  1. Den pølseboksen er jammen bra fin, skjønner godt du liker den:)
    Jeg har også minner om pølsebokser i kjøledisken i min tante og onkels landhandel:) De lå i en slags saltlake, tror jeg og de smakte aldeles nydelig:) På Stokkøya spiste vi ikke annet enn fisk i sommerferiene, da smakte det ekstra godt med pølser hos tante og onkel:)
    Du har mange andre fine ting på benken også, ser jeg:)Jeg har også alle de boksene du har:) Fine farger, godt humør:)

    klem fra Trine:)
    p.s jeg har store utfordringer mtp å lese ordrebekfeftelsen din, MÅ du ha det? d.s

    SvarSlett
  2. Så flotte bokser, alle sammen :)
    Jeg likte spesielt bilde over: Vørterøl. Det måtte farmoren min ha når vi var på høymarka. Vi i søskenflokken min brukte det til jul, blandet med solo. HMMM kjempegodt den dag i dag. Er litt sånn barnslig så til jul må jeg ha vørterøl med solo i. :))
    Ønsker deg en fin kveld og en super uke.
    Klem fra Linda

    SvarSlett
  3. Jeg tror aldri at vi noensinne hadde pølsespann. Men Kiellands dropsboks, det hadde vi. Men knapper i. Den var og er veldig fin!

    SvarSlett
  4. Hei - her var det mange flotte bokser - og så smart å kunne sette krydderplanter i dem:) Jeg likte også så godt vørterøl-reklameplakaten - jeg har aldr likt vørterøl, men for mannen min er det et optimalt barndomsminne:)

    God kveld videre til deg - nå skal jeg snart se på den superspennende krim-serien "Broen".

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  5. Heisan Nøtteskrika
    Mange glade ting på en polise her! Jeg er jo helt betatt av den petroleumsfargede sukkerboksen. Elsker slik farge!
    Slike sukkertøysbokser som Sweet heart vekker gode barndomsminner. Husker vi spiste slike sukkertøy ute til sjøs.
    Ha en fin solrik dag!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  6. Så mange fine bokser, elsker dem alle sammen. Jeg har helt boksedilla, kunne hatt en hel vegg full...hm...noe å tenke på kanskje...hi,hi...bare spørs hva brannmannen hadde sagt da...hi,hi...ha en god helg videre, klem

    SvarSlett