mandag 19. september 2011

Hellig helg


Venninnehelgen med de eldste barna er hellig helg i september. Den har første prioritet. Ikke noe får eller skal komme i veien for den helgen. Den helgen har vi -  venninner med barn - tid til hverandre og ingen tidsklemme å tenke på. Det aller beste med å ta med store barn på tur er at de sover lenge. De er rett og slett ikke interessert i å stå opp før langt ut på formiddagen. Det er uvant. I mange måneder har jeg vært oppe hver eneste dag i 06.30-tiden med lille sønnen som er en skikkelig morgenfugl. Derfor er det så godt - ren luksus - å få sove ut. Helgen var 100 % kos. Mye god mat og prat. Og venninnene lo godt der jeg knipset i vei med mitt kamera, fordi jeg skulle dokumentere hyttehyggen på den gamle husmannsplassen i Telemark.

Vi hadde mye dårlig vær denne helgen. I fjor hadde vi strålende sol, men denne helgen var det grått og med mye skodde over Telemarksfjell. Det gjorde ingen ting. Så fort det var litt opphold var det ned til Nisser vann. Der ved vannkanten grillet vi pølser og barna løp omkring og frydet seg over lemen, både levende og døde! Det er visstnok lemenår i år. Det merket vi ja. Død lemen "rett i matfatet", tja, hva skal man si. Men søte er de, både levende og døde. 


Med flanell, bomull og ull i senga - ble det ikke no' tull på nattesøvnen. De siste årene har jeg ikke alltid vært velsignet med en god natt søvn. Derfor, når jeg sover godt om natta - blir jeg så glad og fornøyd.



Jeg snoket rundt i hytta og fant nydelig vintagepledd i en gammel kiste. Venninnen min er vandt til at jeg snoker rundt og drar ut ting. Men jeg får ikke lov å rote! Nei, da sier jeg bare. Skal bare rote litt ut fra skapene, og jeg lover alltid å sette tingene  pent på plass etter bruk. 


Soverommet på kvisten med utsikt over vakre Telemarksfjell.


Når jeg er på hyttetur synes jeg det er sjarmerende med både utedo og vaskevannsfat. Begge deler finnes på hytta i tillegg til et moderne bad. Jeg ville ikke fremstå for ekstrem - som jeg fort kunne ha gjort - og brukte vasken på badet, selv om det hadde vært hyggelig å vaske seg på gamle måten.

1 kommentar:

  1. Så koselig med en slik venninner på tur-tradisjon!! Synes at sengetøyet ditt var fantastisk fint, og skjønner godt at du må fotografere masse på en sånn tur! Ler litt over hvor forskjellig folk kan være, og har selv noen opplevelser der mine handlinger bare blir møtt med spørrende øyne! ;)

    SvarSlett