mandag 3. september 2012

Fin trapp og min trapp



FIN TRAPP
MIN TRAPP

UNDER TEPPET
PIRKARBEID
 
Jeg hadde faktisk tenkt å droppe blogge mitt store prosjekt; renovering trapp. Gjør det allikevel. Grunnen til at jeg ikke ville blogge prosjektet, er at denne type renoveringsporsjekter ikke er veldig inspirerende for andre enn meg selv. Og renoverinsprosesser er sjeldent vakkert, det er rett og slett det motsatte mens det står på.

Folk som er innom for å se på vårt hus får nærmest sjokk. De er sjokkert over at jeg nok en gang gyver løs og lever med familien i kaos i ukesvis, månedsvis ofte år! De blir stresset på mine vegne, men det gjør ikke jeg. Jeg elsker prosjekter som dette. Hvorfor? Fordi det er skapende! Jeg er rett og slett et prosjektmenneske. Det er drivkraften i livet mitt. Høres voldsomt pompøst ut, men det er sant. Jeg kan bli sliten, men kommer meg raskt,  fordi jeg har tålmodighet til nettopp; renoveringsprosjekter. Jeg drives av at jeg vet det blir bra til slutt. Selv om mange har sine tvil, men det er sjeldent jeg tviler på meg selv. Derfor blåser jeg i hva andre sier. 
 
Her om dagen var min gamle mor innom.  Hun er fra Finnmark og hun har beholdt dialekten, pluss at hun er dramatisk av natur. Mamma sier: 
 
-" Herregud, du kommer til å møte veggen jente! Møter du veggen kommer du deg ikkje opp. Du kan bli ligganes".
- "Ta det med ro mamma. Slapp av. Møter jeg noe, så er det trappa. Møter, eller stuper jeg i trappa tar jeg tak i trinnene. Forresten, noe skal man stupe av. Og når jeg tenker etter vil jeg stupe i farta når jeg først 'stuper'."
 
Min kjære mor ristet på hode og jeg sa:
 
-"Sånn er det å ha barn. Det er slitsomt for mødre, for unger finner på litt av hvert til enhver tid også når de er voksne og full av energi".
 
Mamma er så redd for at jeg skal jobbe meg ihjel.  Men jeg "møter ikke veggen" på grunn av trappa - jeg tar ett trinn av gangen.
 
Forresten coacher jeg meg selv med interiørblader. Det er terapi. Bli jeg lei, leser jeg Boligliv som er favoritt eller et annet. I alle år har jeg lest interiørblader og klippet ut inspirerende bilder. Det første bilde dere ser er faktisk et utklipp fra ELLE interiør for nærmere ti år siden. Det har blitt klippet ut og limt inn i en bok med flere bilder. Rett og slett fordi jeg likte og liker den rustikke, slitte trappen, den er sjarmerende fin. Mulig det er bare meg som ser likheten mellom fin, rustikk trapp og min egen. Når jeg i disse dager pusser og skraper på hvert ett trinn, har jeg bilde av "fin trapp" i tankene. Og jobben går greit, selv om det tar tid. Men igjen, jeg vet resultatet blir bra.  Jeg  kommer  til å male min trapp, jeg vil ha hvite, delikate trinn for det vil bli lyst og fint. Gleder meg til ferdig resultat.  Prosjekter er herlig dere!



SLIK SÅ TRAPPEN UT, KLEDD I ULLTEPPE
.

5 kommentarer:

  1. Ho, ho ... kjente meg igjen. Vi hadde bittesmå barn og en lang, bratt trapp med blank maling og to stålbeslag på hvert trinn. Jeg brukte en vinter på å skape ned hvert trinn ved hjelp av varmluftspistol og diverse siklinger og skraper. Til slutt var nesten all malingen borte. Så en dag i februar var jeg hjemme med omgangssyke. Da gjøv jeg løs på resten av malingen med kaustisk soda. Inne. Og altså i februar. Da ble jeg dårlig, da! Men - trappa ble fin. Jeg malte den ikke - lot trinnene være litt sklisikre i sin avlutede tilstand.
    Lykke til med din trapp! Liv

    SvarSlett
  2. For en energi du har :)
    Jeg kommer ikke så langt at jeg får blogget en gang.
    Er sikker på at trappen din blir helt fantastisk fin :)
    Synest jeg hører mammaen din...... kjæresten min er fra Finnmark..kremt..mange utrykk der av og til :))))
    Klem

    SvarSlett
  3. Veldig kjent dette her... Trappa blir nok helt perfekt! Du er så flink! Lykke til videre med trappeprosjektet! Klem fra Anne.

    SvarSlett
  4. Hei!!
    Prøver igjen, klarte akkurat å slette en nesten ferdig skrevet kommentar...
    Trappen kommer til å bli kjempefin!! Godt å få bort teppet, tenker jeg. Her i huset var det også masse tepper som vi fjernet, da kom den fineste eikeparketten fram:-))
    Lykke til med resten av jobben, godt du tar et trinn av gangen, det er viktig i de fleste gjøremål:-)))
    Fin torsdag ønskes deg!!
    Klem Fru Samuelsen

    SvarSlett
  5. Hærlig innlegg M, og veldig lenge siden jeg har vært innom her ser jeg :) Trappen blir superfin, og så gøy å endelig komme igang med prosjekter som henger over en! Håper alt er bra med deg, og jeg som du, er sikker på at du ikke møter veggen :) Beppeklem

    SvarSlett