torsdag 6. september 2012

Hund i hus!

 
Jeg har fått hund i hus.  Den dukket opp blandt lopper forrige helg. Det var like før jeg skulle gå fra loppiset da jeg hørte den bjeffe; - "Her er jeg, nettopp for deg, ta meg med!" Jeg ble utrolig glad for hunden jeg betalte noen tiere for. Jeg har lenge ønsket meg en slik liten antikk hund. Dessverre har den mistet sin gode venn. De pleier nemlig alltid å være to. De kalles Staffordshire-hunder. Rasen er nipshunder til vinduskarmen og var vanlig i hus langs Sørlandskysten siste halvdel av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Mange sørlendinger seilte utenriksfart og hundene tok de hjem som engelske suvenirer. Det jeg har blitt fortalt, og det jeg har lest om disse hundene er at de sto i vinduskarmen og signaliserte om mannen i huset  - sjømannen - var hjemme eller ute. Når hundene ble snudd med halen mot hverandre var det tegn på at kona var alene hjemme, mannen var til sjøs, og elskeren kunne komme på besøk.

Må le, litt av et signal å sette i vinduskarmen, de var rare i gode, gamle dager.

(Kilde; Antikvitetsboka, Ellen Ørnes).

5 kommentarer:

  1. Nei og nei, så fin den var! Jeg er veldig svak for slike Staffordshire figurines. De har så spennende historie rent historisk. De ble jo laget fra tidlig 1800-tall da England begynte å få en arbeiderklasse med noe kjøpekraft gjennom den indistrielle revulosjonen, og borgeskapet vokste sterkt. Disse figurene var billige, og ble produsert så rimelig som mulig. Slik kunne selv de med liten kjøpekraft få en figur de kunne sette på peishylla. Jeg har noen, men ingen hund. Det står på ønskelisten! Synd din har kommet bort fra maken sin, for som du skriver, de pleier å være to, men du skal se det dukker opp en enslig hund senere. Gjør det ikke det, får dere holde hunden litt med selskap og stelle godt med den :-)
    Godt kjøp! - Liv

    SvarSlett
  2. Hehe! den historia va fin:) ja ka skal du gjøre da med bare en hund???
    kom mæ ikke på larviksloppisen .. Veldig leit altså! Var til fjells og feiret ei god venninne så kunne ikke akkurat droppe feiring til fordel for loppis! Da hadde nok vennene trudd æ hadde fått fullstenig loppedilla:)

    SvarSlett
  3. Så fin hund, historie og stilleben dette var, M! Huset ser virkelig flot!t ut. Må passe perfekt til dere og alle de fine tingene. Ha en fin helg, fine du. Klem!

    SvarSlett
  4. Det er så sært at jeg aldri har glemt det. Aner ikke når jeg hørte historien om hundene, men det er veldig mange år siden. jeg digger slik raritetet. Pluss at hunden(e) er superfin(e). Grattis med kupp :)

    SvarSlett
  5. Hei på deg!!!
    Kjempesøt hund og koselig bakgrunnshistorie!! Jeg bor jo på Sørlandet, men har aldri hørt om disse hundene i vinduskarmene.....
    Håper det går fremover med trappa, blir spennende å se den ferdig:-)))
    I morgen er det bursdag her, eldstemann blir 19 og det er koreansk mat på menyen.
    Fin lørdagskveld til deg!!
    Klem Siri

    SvarSlett