søndag 2. september 2012

Kvelden lister seg på tå

 
 
 
 
Kvelden lister seg på tå
over kløverengen.
Himlen har tatt stjerner på,
alle barn skal sove nå,
sove søtt i sengen.

Melk og brød fra krus og fat
er så gode venner
med en liten trett krabat
som skal spise aftensmat
med små melketenner.

Og to røde lette sko
setter vi på matten.
Er så slitne begge to.
men nå skal de stå i ro
hele hele natten.

Natten kommer svart og stor,
alle ting blir borte.
Seil i mørke, lille jord,
med en liten gutt om bord,
i sin lille skjorte.


Inger Hagerup
 
 

 
En av mine Hagerup-favoritter. Fin, litt vemodig og nydelig. Kom plutselig på diktet - det er år siden sist -  her jeg sitter sammen med mannen i skjæret av alle lysene jeg har tent i stuen og på kjøkkenet. Liker det. Liker å være moder-som-tenner-alle-lys og vite at min lille, ville figur (sønnen) og datteren sover godt i sengene etter en lang søndag med mye hopp og sprett.

3 kommentarer:

  1. Veldig fint dikt! Og koselig med stearinlys.

    SvarSlett
  2. God kveld - koselige stemningsbilder og fint dikt - liker Hagerup jeg også:) Lys er tent her også - tevannet koker snart, og snart skal eldstedatteren og jeg se på Miss Marple - det er hennes og min søndagskveldstradisjon:)

    God søndagskveld og god natt etter hvert - klem!

    SvarSlett
  3. Hei på deg, fine stemningsbilder, det er litt deilig med høst i anmarsj også da, klem Wilhelmine

    SvarSlett