mandag 25. april 2011

Krimminner


Jeg er skuffet over påskekrimmen. Det jeg har sett på TV og det jeg har begynt på av bøker, men det skal være sagt at det er ikke mange minuttene man får for seg selv til å fordype seg i krimbøkene. Min lille, ville sprellemannfigur på to år vil ha lek og aktivitet, og mor skal være med. Det er helt greit, krimbøkene kan lagres i bokhylla, de går ikke fra meg. De får vente trofast til jeg får noen ledige timer.

Men jeg er allikevel opptatt av krim i påsken. Det er på mange måter litt tradisjon. Tror faktisk jeg så påskekrim med Adam Dalgliesh fra jeg var 11-12 år gammel. Foreldrene mine tillot det. Det var britisk krim. Det var alltid  bra i følge min gamle far, og best av alt; vi lærte engelsk! Min søster og jeg satt derfor fjetret foran fjernsynet.

Da vi ikke så på høytidelige Dalgliesh, kappleste vi Frøken Detektiv. Vi hadde rett og slett dilla på Nancy Drew. Litt morsomt, fascinasjonen har gått i arv. Nå har min datter fått dilla og leser så det freser. Sant skal sies, denne påsken har jeg leste noen sider av: "Mysteriet med de røde ballettsko" - som i sin tid var favoritt. Det er fint med krimminner som står  i bokhylla og venter på gjensyn.  

3 kommentarer:

  1. Enig!! savner også de gode gamle påskekrimmene....uten at det egentlig har noen sammenheng, så bor jeg faktisk på Skodje, der de filmet "Malstrøm" om du husker den....:)
    Nancy Drew var en fin oppvarming til Agatha Christie, syns jeg! :)

    SvarSlett
  2. Enig, jeg savner også de gode gamle krimseriene. frk Detektiv var en av mine favoritter også, elsket å lese dem til langt på natt i alle skolens ferier husker jeg. Ha en fin hverdag igjen, hilsner fra Wilhelmine

    SvarSlett
  3. Frøken detektiv var en favoritt for meg også, sammen med Hardyguttene da, som jeg arvet etter pappa. Akkurat denne boka, med de røde ballettskoene, tror jeg at jeg kjøpte i Kristiansand, første gangen jeg var ute og fløy på egen hånd. Jeg var 13 år, og vant en tur på landsleir for redningsselskapet. Og jeg fløy! For første gang i hele mitt liv. Jeg hadde hotpants og grønn øyenskygge. Du får minnene i gang du, Stilleben.

    Ellers; du får tid til å lese når barna blir eldre. I mange år fikk jeg ikke lest annet enn noveller og lettygde krimbøker, men det blir bedre etter hvert;)

    SvarSlett