søndag 10. april 2011

Morgenstund...


har guld i mund. Dette er første setning i en gammel salme - som faktisk er munter og fin, visst jeg kan kalle en salme munter? Men den går i ikke i moll og er ikke tung og alvorlig som mange salmer kan være. Her er morgenidyll med mine to små. "Lille figur" som jeg kaller sønnen, har vært tidlig oppe og nå har han vekket søstera. Det beste han vet er å turne rundt i den store gamle bondesenga. Stupe kråke, le og boltre seg i fargerike dyner og puter. Det mangler bare skikkelig putekrig med fjær i alle retninger.

Dette er gylne øyeblikk, selv om jeg ofte er ør av trøtthet etter å ha vært oppe 06.00-tiden. Puh! Det er slitsomt på lørdager og søndager. Men når jeg ser mine to kose seg i den gamle bondesenga - min første antikvitet som jeg kjøpte da jeg var 19 år gammel, for 20 år siden - kan jeg jo ikke bli annet enn lykkelig og frydes. Slekt skal følge slekters gang i den senga....Nå ble det veldig mye salmesang her, men det passer jo bra på en søndag morgen.

Har jo egentlig bare lyst til å synge; "Det er sommer, det er sol og det er søndag...". Men den må jeg vente med til juni måned. Da er den fast trallemelodi på helligdagen. Til mannens store fortvilelse, he he. Han blir noe oppgitt over at jeg ofte stemmer i gamle viser sanger, rim og relger. Da svarer jeg barer: "- Jeg kan jo ikke noe for at jeg har så stort repertoar. Det må bare ut!" Han rister da på hode - på den måten som menn gjør. 

Vel,det var dagens bloggtekst. Riktig god søndag -  med eller uten salmesang. 

3 kommentarer:

  1. Det siste avsnittet ditt, det kunne jeg godt ha skrevet om meg selv. Nesten alt jeg opplever, stemmer overens med ei sangstrofe, et rim, ei regle, en vits, ei historie. De rister på hodet her i huset også. La dem bare riste, tenker nå jeg.Mine barn er ikke små lenger, det var ei fin tid da de var små. Men nå gleder de oss på andre måter, alt har sin tid, som det heter. Ha en fortsatt god søndag:)

    SvarSlett
  2. Herlig morgenstund med vår i bunn. (Dvs i farger og stemning...) (såkalt nødrim?)
    Klem, Heidi

    SvarSlett
  3. Så hyggelig å møte deg her inne i bloggverden M, og tenk at verden er så liten :) Moro at du har fått din egen blogg, og jeg er helt sikker på at vi treffes igjen om ikke så altfor lenge! Ønsker deg en super uke! Klem Beppe

    SvarSlett