torsdag 17. november 2011

Gyngehester



I mitt yrke jobber jeg mye med gamle fotografier. Jeg ser på gamle bilder hver eneste dag. Jeg er heldig. Det er både underholdene og interessant. I tillegg lærer jeg litt og gjør meg noen refleksjoner hver gang jeg kaster øynene på et gammelt fotografi. I dag har jeg faktisk gått igjennom en del barnebilder.
Jeg måtte dele dette herlige bildet fra 1890 årene med dere. Den lille søte jenta sitter rank i ryggen og høyt på den staselige gyngehesten. Hun kommer fra en fin familie, og har enten arvet gyngehesten eller fått den i gave. Dessverre er det ingen opplysninger til fotografiet, annet enn navnet på jenta og årstallet. Da jeg gikk gjennom fotosamlingen kom jeg på at jeg har et herlig bilde av min lille sønn i full ”galopp” på gyngehesten. Jeg har vist det før, men i dag ville jeg vise det igjen. Det er så artig å sammenligne jenta fra 1890 årene med min sønn som lekte seg med gyngehesten i fjor sommer. Som dere ser; barn er like til alle tider. Selv om min sønn fikk være i full galopp måtte den lille jenta sitte pent og pyntelig mens fotografiet ble tatt. Tidene har forandret seg.

Jeg har faktisk tre gyngehester. Denne fra 1970-80 tallet. Min egen brune fra 1975 og en riktig gammel fra 1910-20. Med andre ord jeg har tre hester i stallen, det er litt mange. Om noen av dere blogglesere er interessert i å kjøpe rød hest til jul, må dere bare ta kontakt. Den kan sendes i "hestevogn" til Oslo i helgen om noen i hovedstaden er interessert.


2 kommentarer:

  1. Hei :-)
    Så fine gyngehester. Heldig du som har flere. Da jeg var liten var jeg alltid misunnelig på de som hadde gyngehester. Det nærmeste vi kom det, var da vi prøvde å ri på sauene vi hadde på småbruket jeg voks opp på...Hi hi.
    Nydelig bilde av lille Figur. Kjempesøt er han.
    En god dag ønskes deg.

    SvarSlett
  2. Hei! Så koselig å lese i bloggen din. Og så fin hest! Har du solgt den? Den hesten kan jeg tenke meg! VIl du skrive meg en mail med pris? Bor i Oslo. vesleserena (at) gmail (dot) com! Ciao!

    SvarSlett