fredag 11. november 2011

Jeg og syttitalskjolen




Nå står jeg frem. Slik ser jeg ut. Jeg har tatt  utfordringen til Lidyll. Jeg og kjolen har valgt å komme ut av skapet. I den anledning et lite refleksjonskåseri om en kjole fra syttitallet. Det tiåret jeg kom til verden.

Neste år er jeg 40. Neste år går jeg inn førtiårs krisa. Om det blir noe da. Det gjenstår å se. Skal jeg være ærlig så tror jeg kanskje den har begynt så smått. Noe er i ferd med å skje. Jeg jakter etter syttitallsting. Klær, sko og løsøre fra det tiåret jeg ble født. Jeg vil ha en del effekter på lager eller tilgjengelig slik at jeg kan ta ut ting fra skapet. Altså saker som setter minnene i sving. Derfor oppsøker jeg loppemarkeder hvor jeg går jakt. Jeg er en tingleter, akkurat som Pippi Langstrømpe. Hun og de to vennene; Tommy og Annika gikk og lette etter ting de kunne ha det gøy med. Blant annet en utstillingsdukkearm husker jeg Pippi fikk tak i. Og den hadde hun jo mye moro med. Sånn vil jeg også ha det. Jeg trenger ikke en utstillingsdukkearm, men andre ting. Jeg har jo blitt inspirert av Pippi. Ikke så rart. Pippi var favoritten blandt barnetvprogrammene da jeg var liten. Jeg vil ha ting anno mitt fødselsår og der om kring. Derfor, var denne kjolen et aldri så lite loppekutt som jeg gjorde på et loppemarked for noen uker siden. Den pluss en oransje hardplastdings til kjøkkenet, en sånn som brukes til bestikk, en beholder man setter kniv, skje og gaffel i etter at bestikket har fått en omgang med zalo og vann. To syttitallseffekter har i det siste kommet i hus. Jeg er fornøyd. Nå praktiserer jeg bruk av tingene. Jeg poserer i kjolen og bruker  bestikkholderen i hardplast. Det vil si den brukes til pynt, en tidsåndseffekt, jeg har oppvaskmaskin. De jeg deler livet mitt med var ikke fult så fornøyd som meg med tingene som har kommet i hus. Jeg skal ikke ordrett referere hva han jeg bor sammen med sa, da jeg fløy rundt i huset med kjolen på og da han høre meg si:
- Jeg føler meg litt sånn som jentene i huset på prærien med denne kjolen på. Hva synes du?
Den følelsen eller sammenligningen så ikke akkurat han. Og han kom med en uttalelse om at fantasien min måtte ikke ta helt av her i huset, for det visste han ikke om han orket. Jeg skal heller ikke referere hva min datter sa. Men det var i hvert fall klar beskjed om at jeg aldri må vise meg i den kjolen der om hun har med seg venninner hjem. Lille sønnen kan jeg referere:
- Mamma, fin. Bursdag?
Siden jeg har denne påbegynnende 40-års krisa på gang, har jeg bestemt at den skal få utløp. Kjolen skal brukes. Platåsko skal jeg skaffe meg. Slengbukse har jeg. Jeg vil ha et komplett antrekk som kan brukes når syttitallsnostalgien skal leves ut for en stakket stund på badet eller de få gangene jeg har huset for meg selv. Visst ingen har lyst til å invitere meg til syttitallsparty sammen med likesinnede. Det hadde vært fint det. Dukker det ikke opp noen invitasjon med det første, i løpet av 2012, da får jeg invitere selv da til party med høy slengbuksefaktor.

Som dere ser står jeg ikke frem i verdens skarpeste fotolys. Det var fordi jeg måtte ta bildene selv. Datteren var nemlig ikke interessert i å fotografere mor i den kjolen.

9 kommentarer:

  1. Så herlig innlegg:) Ikke bry deg om hva mann og datter sier, lytt til sønnen du:)
    Og vakker er du uansett kjole eller ikke:) Greit å bli 40, synes jeg, men 50 derimot:) Men alternativet er verre;)

    Ha en strålende dag i 70-tallets tegn:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. Hei på deg, så fint å se deg. Så vakker du er! Da jeg var konfirmert, var det noen som hadde lignende kjoler. Jeg har også kommet ut av skapet i det siste og har vist opptil flere bilder av meg selv. Jeg er født på femtitallet, det er vel derfor jeg ikke er så veldig gira på syttitallet, men jeg er tilsvarende gal som deg når det gjelder sekstitallet. Jeg føler meg også som Pippi og skal til Stjørdalen nå når jeg er ferdig med frokost. Der skal jeg gå på mitt skatteleterparadis Bruktbo. Vet du hva, jeg synes ikke det var så ille å være over femti heller jeg. Jeg tror ikke jeg har hatt noen krise siden tenårene. De var ikke greie

    SvarSlett
  3. For et kjolekupp:D Jeg samler på rare og fine kjoler og synes de er vanskelige å finne på loppis for tiden. Det er tydeligvis flere der ute som er ute etter like fine kjoler som meg.

    Og det finnes alltid anledninger å bruke dem. Om de ikke dukker opp får man lage en anledning selv;)

    SvarSlett
  4. Heisan kjære Nøtteskrika
    Neimen der var du jo, kjære venninne og du ser så fresh og kjempesøt ut som du jo er "live" også.
    Morsomt at du kommer ut av skapet og viser verden ditt strålende smil!
    Herlig med fredag. Har to nyinnkjøpte interiørblader liggende og biff og rødvin på benken også elsker jeg jo Idol, så kvelden lover bra.
    Ha en herlig helg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  5. Så pen du er :-) gøy å se personen bak. Du som skriver så fint :-)
    Bruk den kjolen du, ..og du, kommer førtiårskrisa så kommer den. Jeg mener egentlig ikke at det er en krise, det er vel heller et resultat av refleksjon.
    Hi Hi jeg blir 50 om få år det tror jeg blir KRISE.
    Tusen takk for koselig kommentar hos meg.
    God helg og kos deg med kjolen :-)

    SvarSlett
  6. Hei på deg, du er jo bare så søt da;) Det er alltid så koselig å se ansiktene bak bloggene...det er jo bare så mange nydelige mennesker her inne i bloggverden. Kjolen er i beste frk Prysiluskan stil syntes jeg...du husker vell den frøkenen i Pippi, hi,hi...ha en fin fredag. Gullrekka og gyros her i huset, brannmannens spesialitet...ciao bella;)

    SvarSlett
  7. God kveld! Hihi, morsomt innlegg! Så hyggelig å se hvem du er! Du ser helt strålende ut! Veldig fin utfordring Lidyll har, får se om jeg tar utfordringen selv... Er litt pysete med sånne store bilder av meg selv, men jeg setter jo pris på å se deg nå, så... Ha en fin ny uke!
    Klem fra Anne

    SvarSlett
  8. Hei du!*smile*
    ....likte inllegget ditt! Morsomt at du hang deg på*smile*

    ...og synes du er en flott bloggedame må jeg si*smile* Søt kjole også!

    forresten hele to giveawayer inne hos meg denne uken, om du ahr lyst til å henge deg på!

    Flott kveld videre!
    Klem fra meg

    SvarSlett