lørdag 17. desember 2011

Jul i kurven


Hver jul har jeg en eller annen kreativ innpakningsprosjekt på gang. Det er alt fra dandering av pynt på pakkene, til brukte papirposer dekorert med papir eller kopierte julesanger og mye annet utklipp. I år har jeg fått sansen for; gavekurver. Jeg har kommet over diverse blomsterkurver på "loppis" og på "brukten" som jeg har sett potensialet i. I kommende blogginnlegg vil jeg vise de gamle blomsterkurvene som har gjennomgått mitt; fantasifulle grep. 

Kurven  med alle småtingene er til en av de eldre damene i familien. Hun fikk den i dag da jeg besøkte  henne. Det var en førjulsgave, i tillegg til den lille gaven som skal ligge under treet. Men det er vanskelig å pakke inn en kurv og jeg får ikke sett den gamle damen før etter julaften, derfor fikk hun den i dag. Hun fikk lys - pyntet med gamle, slitte noteark, he he - servietter, søte fakler, kaffeboks med kaffe og en kakeboks med kremmerhus. Den eldre damen har diabetes, derfor kan hun ikke få kaker. Men jeg har laget kremmerhus i nydelig papir og med glansbilder på.

Den andre kurven med de mange små "prikke-soppene" skal jeg beholde. Den skal stå ved juletreet med småpakker. Og pakken dere ser i kurven, den er til selveste mannen. Jeg gleder meg så til å gi han den, for jeg vet han kommer til å sette pris på denne tingen. Det er ikke slips, men rett og slett et loppekupp fra  60-tallet. Men det kan jeg ikke skrive hva er, i tilfelle han skulle finne på å lese bloggen. Noe jeg tror han ikke kommer til å gjøre. Men man vet aldri i disse julegavetider. Selv den trausteste kar kan bli nysgjerrig.

Jeg har også blitt inspirert av almisseskikken. Hver jul  tar jeg frem boken "Jul i Norge" (sort/hvitt bildet jeg viser er fra boken) av Ørnulf Hodne. Han er folklorist ved Universitetet i Oslo og faglig spesialist på jul og juletradisjoner. Da jeg i sin tid, for mange år siden, studerte folkloristikk ved UiO, hadde jeg Hodne som foreleser. Han var en utrolig dyktig og sympatisk mann,  og siden forelesningsøktene med han, har jeg leste det meste han har skrevet. Han er også en god formidler som ikke skriver tungt og akademisk, men på en folkelig måte, derfor passer også bøkene hans for "den vanlige mann i gata". Det liker jeg .


"...her foregår en masseutdeling av julekurver med mat i Kristiania i 1911."

Ha en fin lørdagskveld. Om en uke er det julaften. Rett og slett rart og tenke på. Det blir grønn jul, det er lenge siden det! 

3 kommentarer:

  1. hei, den boken ser fin ut, den må jeg skaffe meg, elsker bøker jeg vet du;) Nå er jeg spent på "tingen" asså. Du skulle bare ha smakt maten på delicatessen, den var så god...jeg skal også 1 uke til Oslo i februar og bare må tilbake dit. Ha en fin søndag som kommer, klem W

    SvarSlett
  2. Så heldig du er å ha Hodne som foreleser , jeg har lest mye av det han har skrevet selv. Av ren og pur interesse. Det var forresten smør på flesk. Jaja. Middelalderhistorie er mer mitt fag, men tradisjoner og kulturhistorie har alltid interessert meg. Så flink du er å lage gavekurver! Det blir bare med planene for meg, stort sett. Og kurveplaner kom jeg ikke på en gang. Nå tror jeg at jeg må gå inn til hvilen, forresten,ha en god natt

    SvarSlett
  3. Så nydelige julekurver du har laget :)
    Ønsker deg en fin søndag :)
    Klem Linda

    SvarSlett